مصاحبه ها و نظرات دیگران

مصاحیه با ایرنا

متن کامل مصاحبه :‌

خلق آثار هنری و دکوراتیو فلزی با روش جدید فرزنگاری

تهران-ایرنا- ایجاد طرح و نقاشی روی سطح ورق فلزی با ابزارهای مختلف سایشی و رنگ آمیزی آن روش جدیدی است که توسط این مهندس-هنرمند برای ساخت آثار هنری و دکوراتیو فلزی استفاده شده است. این آثار به روش فرزنگاری به فرم تابلوهای هنری، حجم های دکوراتیو، پوشش های تزیینی دیوارها، پارتیشن ها طراحی و ساخته می شوند.

او خود را بهرام مصلح، متولد ۱۳۵۲، تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی از دانشگاه علم و صنعت ایران، دارای مدرک دوره آزاد گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران معرفی می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، این هنرمند قبل از هرچیزی از ویژگی های آثار فرزنگاری گفت و عنوان کرد: اثر و بافت ایجاد شده توسط ابزار روی ورق و نیز نوع رنگ های مورد استفاده جلوه های بصری خاصی را نشان می دهد. به ویژه آنکه با حرکت بیننده در مقابل اثر و یا تغییر زاویه تابش نور (با نورپردازی)، سایه روشن های جدیدی در هر بخش از کار دیده می شود. این حالت باعث می شود که اثر حالت سه بعدی، متحرک و زنده پیدا کند.

کاربردهای آثار فرزنگاری

مصلح در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار داشت: به دلیل آنکه ورقه های آلومینیومی و نیز رنگ های استفاده شده کاملا در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند، از این آثار در مکان های مختلف از جمله مراکز تجاری – فرهنگی هنری، ورزشی، اداری، هتل ها و مجتمع های مسکونی می توان استفاده کرد. به گفته وی همچنین آثار فرزنگاری به صورت سفارشی و بر اساس ابعاد و موقعیت مکان مورد نظر استفاده طراحی اجرا و نصب می شوند.

ایده اولیه و مراحل شکل گیری آثار هنری فرزنگاری

این هنرمند به موضوع ایده اولیه انجام این کار هنری اشاره و خاطرنشان کرد: رشته اصلی تحصیلی و کاری ام مهندسی متالورژی و صنعت است و دراوقات فراغت طراحی گرافیک، به ویژه طراحی لوگو انجام می دهم در ظاهر این دو زمینه (مهندسی وهنر) هیچ ربطی به هم ندارند؛ یکی کاملا خشن و خشک و در چارچوب منطق و قوانین مهندسی و دیگری نیازمند لطافت و روحی آزاد و خلاق و شاید فقط خلاقیت وجه مشترک آنهاست. مصلح ادامه داد: نمی توانم بگویم که درهریک از این دو زمینه به تنهایی چقدر موفق بوده ام ولی در هریک از آنها سوابق قابل ارایه ای دارم. وی افزود: همیشه دوست داشتم که بتوانم این دو مقوله را به فرم جدیدی ادغام کنم و با اثرگذاری آنها بر یکدیگر، یک محصول ترکیبی خلق کنم. ترکیبی از مهندسی و هنر در یک محصول جدید با دیدن ابزارهای مختلف مورد استفاده در صنایع متالورژی و مکانیک و ترکیب آن با دانش و تجربه گرافیک، ایده اصلی ساخت این آثار شکل گرفت و دریافتم که می توان با این ترکیب، محصولات جدید و زیبایی را خلق کرد.

این دانش آموخته رشته گرافیک گفت: به دنبال استفاده از ماشین آلات تراش اتوماتیک نبودم و همواره می خواستم از ابزارکمک بگیرم تا کار با دست و قوه تخیل و احساس انسانی خلق شود.

مصلح یادآور شد: پس از حدود ۲.۵سال کار و بررسی مداوم و متناوب روی دستگاه ها و ابزار مختلف برقی- دستی، افزایش مهارت کار با آنها، نوع رنگ و روش رنگ آمیزی و جنس ورق و آلیاژ مناسب به آنچه در ذهن داشتم دریافتم برای ایجاد طرح و نقش روی یک سطح فلز با ابزارهای مختلف، طرح باید به سطوح ساده تر و خطوط تبدیل شود و این شبیه کاری است که یک طراح گرافیک در طراحی لوگو و پیکتوگرام انجام می دهد.

وی ادامه داد: اینجا بود که از کار لذت بیشتری بردم و سختی دیگر کار آنجا بود که تاکنون هیچ کس از این ابزار صنعتی برای نقاشی با دست استفاده نکرده بود و من ناچار بودم تا همه را آزمایش کنم.

این هنرمند گفت: بالاخره به مجموعه بسیار متنوعی دست یافتم و هم اکنون برای ایجاد هر نوع بافت و خطی روی فلز، ابزار و دستگاه مخصوص به آن را دارم و بسته به طرح و تغییرات گرافیکی که روی آن انجام می دهم ، مناسب ترین را انتخاب کرده و یا از ترکیب آنها استفاده می کنم.

خواستم کارها مثل تابلو نقاشی رنگ آمیزی شوند

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در قدم بعدی خواستم که کارها مثل یک تابلوی نقاشی، رنگ آمیزی شوند ولی نمی دانستم چه نوع رنگی مناسب است و با چه روشی باید کار کرد از این رو انواع رنگ ها و تکنیک ها با جنس و کاربردهای مختلف را آزمایش کردم.

مصلح افزود: در این مسیر از کمک ها و تجارب همسرم که دارای مدرک کارشناسی در رشته نقاشی بوده و به طور حرفه ای نقاشی رنگ و روغن کار می کند، استفاده کردم و در نهایت به جنس رنگ مشخص و تکنیک های لازم برای رنگ آمیزی این آثار دست یافتم.

تاثیر نور روی آثار هنری

وی ادامه داد: ویژگی جالب دیگری که در همان آثار اولیه ام یافتم و مرا بیشتر مجذوب این روش ابداعی کردˈ تاثیر نور روی آثارˈ بود که نور تاثیر بسیار مهمی در نمایش و آشکار کردن ویژگی های بصری این آثار دارد. وی گفت: با حرکت بیننده در مقابل اثر یا تغییر زاویه دید او و یا تغییر مکان و زاویه تابش نور، سایه روشن های جدیدی در هر بخش از کار دیده می شود. مصلح گفت: این حالت باعث می شود که اثر حالت سه بعدی، متحرک و زنده پیدا کند که این حالت بخاطر استفاده از فلز و اثرات سایشی روی آن است. این ویژگی آنها را برای استفاده در دکوراسیون داخلی محل هایی که امکان نورپردازی دارند مثل مراکز تجاری، فرهنگی، هنری و مسکونی بسیار جذاب می کند.

تصمیم برای مقاومت بیشترآثاردرمقابل رطوبت

این هنرمند کشور همچنین گفت :ˈبرای ماندگاری بهتر کارها و مقاومت بیشتر درمقابل رطوبت و جلوگیری از زنگ زدگی در محیط های مرطوب، تصمیم گرفتم از ورق های آلومینیومی استفاده کنم که بزودی با توجه به دانش متالورژی ام فهمیدم که جنس و آلیاژ ورق تاثیر قابل توجهی در کیفیت سطح ابزارخورده و اثرات درخشندگی سطوح سائیده شده دارد. بنابراین با بررسی مجدد استانداردهای ورق های آلومینیوم، و آزمایش عملی آنها گرید مناسب را یافتم. ˈبه گفته مصلح جنس رنگ استفاده شده کاملا بر روی فلزات چسبندگی داشته و در برابر رطوبت و آب مقاوم است. وی اضافه کرد: این روش را تاکنون برروی آلیاژهای آلومینیوم، مس، فولاد انجام داده ام فقط برای دستیابی به کیفیت ایده آل باید بر روی آلیاژ و گرید مناسب آن انجام شود.. این کارشناس رشته متالورژی اضافه کرد: به موازات فعالیت های عملی خودم، تمام روش های قدیمی و جدید طراحی، حکاکی و نقاشی روی فلزات را مطالعه و بازدید کردم. اکثر آنها مثل روش های قلم زنی روی مس و نقره از قلم و چکش برای خراش یا برجسته کاری ورق فلزی استفاده می کنند و یا در برخی روش های صنعتی از ماشین آلات CNC برای ایجاد طرح ونقش استفاده می کنند.

به گفته وی روش فرزنگاری و آثار آن از نظر بافت و طرح و به ویژه رنگ آمیزی کاملا منحصربفرد و با آنها متفاوت است، که تا این زمان تمام کارشناسان هنری و فنی و بازدید کنندگان از این نمایشگاه که آثار را دیده اند این موضوع را تایید می کنند. این هنرمند کشور تاکید کرد: با اطمینان می گویم که از دستگاه ها و ابزارسایشی دستی و نوع رنگ و تکنیک رنگ آمیزی خاص من تاکنون به این شکل برای ساخت آثار هنری و دکوراتیو در ایران استفاده نشده و هم اکنون نیز برای ثبت این روش به نام خودم و به عنوان ˈفرزنگاریˈدر اداره کل مالکیت صنعتی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور اقدام کرده ام که در حال طی شدن مراحل اداری آن است.

فراهنگ**۱۳۵۵**۹۳۳۸**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*

لینک اصلی خبر

نشریه صنعت خودرو در شماره ویژه نوروز ۱۳۹۴ خود مصاحبه ای با بهرام مصلح انجام داده و با او و همسرش درباره ایده ها و تجربه های طراحی و ساخت آثار هنری و دکوراتیو فلزی گفتگو نموده است.

جهت مشاهده متن کامل مصاحبه به صورت PDF (که در این نشریه چاپ شده است) بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

دریافت فایل

رونده‌ای بر تجربۀ تازۀ «بهرام مصلح» در تایپوگرافی و کالیگرافی روی فلز با ابزار فرز دستی:

ترکیب فرمگرایانه حروف فارسی در بستری از رنگ‌های خیال انگیز/ضیافت خیال و وهم، رویا و واقعیت

لینک اصلی خبر

نقل از پیچ اینستاگرام Instagram/naghashianart

بهرام مصلح، هنرمند خوش ذوق و سلیقه ایرانی توانسته با سخت ترین ابزار و متریال به لحاظ ظاهر به ناب ترین احساس و بیان حال مینَوی دست پیدا بکند.
گویا او به راز “ازجمادی مردم و نامی شدم”، دست پیداکرده و از مرز “گویدم کاناالیه راجعون”، نیز رد شده و توانسته هفتمین نمای احساس را بر قلب فلز با فرز نقش بزند. او از دل آهن، خورشید را متولد کرده است، کاری کارستان که از عهده هر هنرمندی بر نمی آید. او با جستار و همتی بلند توانسته بین دو عالم متفاوت در هنر آشتی و علقه ایجاد کند. خوش نویسی و فلز، دو دنیای کاملن متفاوت و مجزا که جز با هوشمندی و معرفت کیهانی یک ذهن معنا گرا امکان نداشته و ندارد. بهرام مصلح از دل زمخت و چِقر آهن و فلز کلمه را خلق کرده… کلمه که اولین مخلوق بوده. او به فهم بسیار عمیقی از طبیعت و روح کائنات دست یازیده و به کلمات در فضایی انتزاعی و بی روح دمیده و همچون دم مسیح، زندگی ای متفاوت در بعد دیگری از حیات به اجسام بی جان (فلز) و صامت(حروف) داده است. با دیدن کارهای بهرام میشود رقص حیات را دید و صدای حروف و همهمه کلمات را شنید.