متن کامل مصاحبه :‌

خلق آثار هنری و دکوراتیو فلزی با روش جدید فرزنگاری

مصاحیه با ایرنا

مصاحیه با ایرنا

تهران-ایرنا- ایجاد طرح و نقاشی روی سطح ورق فلزی با ابزارهای مختلف سایشی و رنگ آمیزی آن روش جدیدی است که توسط این مهندس-هنرمند برای ساخت آثار هنری و دکوراتیو فلزی استفاده شده است. این آثار به روش فرزنگاری به فرم تابلوهای هنری، حجم های دکوراتیو، پوشش های تزیینی دیوارها، پارتیشن ها طراحی و ساخته می شوند.

او خود را بهرام مصلح، متولد ۱۳۵۲، تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی از دانشگاه علم و صنعت ایران، دارای مدرک دوره آزاد گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران معرفی می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، این هنرمند قبل از هرچیزی از ویژگی های آثار فرزنگاری گفت و عنوان کرد: اثر و بافت ایجاد شده توسط ابزار روی ورق و نیز نوع رنگ های مورد استفاده جلوه های بصری خاصی را نشان می دهد. به ویژه آنکه با حرکت بیننده در مقابل اثر و یا تغییر زاویه تابش نور (با نورپردازی)، سایه روشن های جدیدی در هر بخش از کار دیده می شود. این حالت باعث می شود که اثر حالت سه بعدی، متحرک و زنده پیدا کند.

 کاربردهای آثار فرزنگاری

مصلح در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار داشت: به دلیل آنکه ورقه های آلومینیومی و نیز رنگ های استفاده شده کاملا در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند، از این آثار در مکان های مختلف از جمله مراکز تجاری – فرهنگی هنری، ورزشی، اداری، هتل ها و مجتمع های مسکونی می توان استفاده کرد.

به گفته وی همچنین آثار فرزنگاری به صورت سفارشی و بر اساس ابعاد و موقعیت مکان مورد نظر استفاده طراحی اجرا و نصب می شوند.

 ایده اولیه و مراحل شکل گیری آثار هنری فرزنگاری

این هنرمند به موضوع ایده اولیه انجام این کار هنری اشاره و خاطرنشان کرد: رشته اصلی تحصیلی و کاری ام مهندسی متالورژی و صنعت است و دراوقات فراغت طراحی گرافیک، به ویژه طراحی لوگو انجام می دهم در ظاهر این دو زمینه (مهندسی وهنر) هیچ ربطی به هم ندارند؛ یکی کاملا خشن و خشک و در چارچوب منطق و قوانین مهندسی و دیگری نیازمند لطافت و روحی آزاد و خلاق و شاید فقط خلاقیت وجه مشترک آنهاست.

مصلح ادامه داد: نمی توانم بگویم که درهریک از این دو زمینه به تنهایی چقدر موفق بوده ام ولی در هریک از آنها سوابق قابل ارایه ای دارم.

وی افزود: همیشه دوست داشتم که بتوانم این دو مقوله را به فرم جدیدی ادغام کنم و با اثرگذاری آنها بر یکدیگر، یک محصول ترکیبی خلق کنم. ترکیبی از مهندسی و هنر در یک محصول جدید با دیدن ابزارهای مختلف مورد استفاده در صنایع متالورژی و مکانیک و ترکیب آن با دانش و تجربه گرافیک، ایده اصلی ساخت این آثار شکل گرفت و دریافتم که می توان با این ترکیب، محصولات جدید و زیبایی را خلق کرد.

این دانش آموخته رشته گرافیک گفت: به دنبال استفاده از ماشین آلات تراش اتوماتیک نبودم و همواره می خواستم از ابزارکمک بگیرم تا کار با دست و قوه تخیل و احساس انسانی خلق شود.

مصلح یادآور شد: پس از حدود ۲.۵سال کار و بررسی مداوم و متناوب روی دستگاه ها و ابزار مختلف برقی- دستی، افزایش مهارت کار با آنها، نوع رنگ و روش رنگ آمیزی و جنس ورق و آلیاژ مناسب به آنچه در ذهن داشتم دریافتم برای ایجاد طرح و نقش روی یک سطح فلز با ابزارهای مختلف، طرح باید به سطوح ساده تر و خطوط تبدیل شود و این شبیه کاری است که یک طراح گرافیک در طراحی لوگو و پیکتوگرام انجام می دهد.

وی ادامه داد: اینجا بود که از کار لذت بیشتری بردم و سختی دیگر کار آنجا بود که تاکنون هیچ کس از این ابزار صنعتی برای نقاشی با دست استفاده نکرده بود و من ناچار بودم تا همه را آزمایش کنم.

این هنرمند گفت: بالاخره به مجموعه بسیار متنوعی دست یافتم و هم اکنون برای ایجاد هر نوع بافت و خطی روی فلز، ابزار و دستگاه مخصوص به آن را دارم و بسته به طرح و تغییرات گرافیکی که روی آن انجام می دهم ، مناسب ترین را انتخاب کرده و یا از ترکیب آنها استفاده می کنم.

خواستم کارها مثل تابلو نقاشی رنگ آمیزی شوند

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در قدم بعدی خواستم که کارها مثل یک تابلوی نقاشی، رنگ آمیزی شوند ولی نمی دانستم چه نوع رنگی مناسب است و با چه روشی باید کار کرد از این رو انواع رنگ ها و تکنیک ها با جنس و کاربردهای مختلف را آزمایش کردم.

مصلح افزود: در این مسیر از کمک ها و تجارب همسرم که دارای مدرک کارشناسی در رشته نقاشی بوده و به طور حرفه ای نقاشی رنگ و روغن کار می کند، استفاده کردم و در نهایت به جنس رنگ مشخص و تکنیک های لازم برای رنگ آمیزی این آثار دست یافتم.

تاثیر نور روی آثار هنری

وی ادامه داد: ویژگی جالب دیگری که در همان آثار اولیه ام یافتم و مرا بیشتر مجذوب این روش ابداعی کردˈ تاثیر نور روی آثارˈ بود که نور تاثیر بسیار مهمی در نمایش و آشکار کردن ویژگی های بصری این آثار دارد.

وی گفت: با حرکت بیننده در مقابل اثر یا تغییر زاویه دید او و یا تغییر مکان و زاویه تابش نور، سایه روشن های جدیدی در هر بخش از کار دیده می شود.

مصلح گفت: این حالت باعث می شود که اثر حالت سه بعدی، متحرک و زنده پیدا کند که این حالت بخاطر استفاده از فلز و اثرات سایشی روی آن است. این ویژگی آنها را برای استفاده در دکوراسیون داخلی محل هایی که امکان نورپردازی دارند مثل مراکز تجاری، فرهنگی، هنری و مسکونی بسیار جذاب می کند.

تصمیم برای مقاومت بیشترآثاردرمقابل رطوبت

این هنرمند کشور همچنین گفت :ˈبرای ماندگاری بهتر کارها و مقاومت بیشتر درمقابل رطوبت و جلوگیری از زنگ زدگی در محیط های مرطوب، تصمیم گرفتم از ورق های آلومینیومی استفاده کنم که بزودی با توجه به دانش متالورژی ام فهمیدم که جنس و آلیاژ ورق تاثیر قابل توجهی در کیفیت سطح ابزارخورده و اثرات درخشندگی سطوح سائیده شده دارد. بنابراین با بررسی مجدد استانداردهای ورق های آلومینیوم، و آزمایش عملی آنها گرید مناسب را یافتم. ˈ

به گفته مصلح جنس رنگ استفاده شده کاملا بر روی فلزات چسبندگی داشته و در برابر رطوبت و آب مقاوم است.

وی اضافه کرد: این روش را تاکنون برروی آلیاژهای آلومینیوم، مس، فولاد انجام داده ام فقط برای دستیابی به کیفیت ایده آل باید بر روی آلیاژ و گرید مناسب آن انجام شود..

این کارشناس رشته متالورژی اضافه کرد: به موازات فعالیت های عملی خودم، تمام روش های قدیمی و جدید طراحی، حکاکی و نقاشی روی فلزات را مطالعه و بازدید کردم. اکثر آنها مثل روش های قلم زنی روی مس و نقره از قلم و چکش برای خراش یا برجسته کاری ورق فلزی استفاده می کنند و یا در برخی روش های صنعتی از ماشین آلات CNC برای ایجاد طرح ونقش استفاده می کنند.

به گفته وی روش فرزنگاری و آثار آن از نظر بافت و طرح و به ویژه رنگ آمیزی کاملا منحصربفرد و با آنها متفاوت است، که تا این زمان تمام کارشناسان هنری و فنی و بازدید کنندگان از این نمایشگاه که آثار را دیده اند این موضوع را تایید می کنند.

این هنرمند کشور تاکید کرد: با اطمینان می گویم که از دستگاه ها و ابزارسایشی دستی و نوع رنگ و تکنیک رنگ آمیزی خاص من تاکنون به این شکل برای ساخت آثار هنری و دکوراتیو در ایران استفاده نشده و هم اکنون نیز برای ثبت این روش به نام خودم و به عنوان ˈفرزنگاریˈدر اداره کل مالکیت صنعتی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور اقدام کرده ام که در حال طی شدن مراحل اداری آن است.

فراهنگ**۱۳۵۵**۹۳۳۸**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*

لینک اصلی خبر